Dělení vůní

31. březen 2010 | 11.59 |
› 

Označení parfém, parfémovaná voda, toaletní voda, kolínská voda (voda po holení) apod. určuje dle příslušných norem, jak mnoho vonné kompozice je v dané vůni. Velmi jednoduše řečeno nám tedy toto označení napoví, jak silná je vůně a jak dlouho vydrží. Ovšem při výběru je třeba dbát i na jiné zásady.

Vůně totiž nelze navzájem porovnávat, jelikož mají různé složení. Kořeněná toaletní voda může být daleko intenzivnější, než citrusová parfémovaná voda. Intenzitu vůně totiž výrazně ovlivňuje právě složení.

Jemná parfémovaná voda Lanvin Eclat D'Arpege není v praxi tak intenzivní, jako toaletní voda Chanel No.5. Pokud ovšem budete porovnávat jednu vůni, která se vyrábí jak ve formě parfémované vody, tak toaletní, bude voda parfémovaná intenzivnější a s delší výdrží. Parfémovaná voda Chanel No.6 tak bude silnější, než toaletní voda Chanel No.6.

Samostatnou kapitolou jsou parfémy. Tedy velmi silné a koncentrované vůně. Tyto ovšem vyrábí povětšinou jen specializovaní výrobci a v běžném prodeji je naleznete velmi zřídka. Tyto vůně jsou totiž natolik silné a intenzivní, že se pro denní používání příliš nehodí a navíc jejich cena je velmi vysoká.

  • Parfém (extrakt) - obsahuje 15 až 30 % vonné parfémové kompozice v koncentrovaném lihu (alkoholu).
  • Parfémová voda (Eau de Parfum, EdP) - obsahuje 8 až 15 % vonné parfémové kompozice v cca 85-90% lihu.
  • Toaletní voda (Eau de Toilette, EdT) - obsahuje 4 až 8 % vonné parfémové kompozice v cca 80% lihu.
  • Kolínská voda (Eau de Cologne, EdC) - obsahuje 3 až 5 % vonné parfémové kompozice v cca 70% lihu

Dle nejnovějšího způsobu třídění rozeznáváme následující skupiny vůní: (třídící systém vypracovaný skupinou Haarmann - Reimer). Parfémy různých značek dělíme na 6 hlavních skupin s podskupinami.

1 - květinová
(převážně dámská)

květinově zelená (např. Chanel No.19)
květinově ovocná (např. Givenchy Amarige)
květinově svěží (např. Dior - Diorella, Diorissimo)
květinově květinová - fantazie (N.Ricci L´Air du Temps, Anais)
květinově aldehydická (např. Chanel No.5)
květinově sladká (např. Dior - Poison)

2 - orientální
(dámská i pánská)

orientální sladká - ambrová (např. Dior - Dune)
orientální kořenitá (kořeněná) (YSL - Opium)

3 - chyprová (cypřišová)
(dámská i pánská)

chyprově ovocná (např. Joop Femme)
chyprově květinově animální (např. Dior - Miss Dior)
chyprově květinová (např. Paloma Picasso)
chyprově svěží (např. Halston)
chyprově zelená (např. Dior - Fahrenheit)
chyprově dřevitá
chyprově juchtová (kůže)
chyprově tabáková
chyprově jehličnatá (např. Guy Laroche - Drakkar Noir)

4 - fougerová ( čti:fužér)
(převážně pánská)

fougerově svěží (např. Davidoff Cool Water - pánsk.)
fougerově květinová (např. Paco Rabanne Pour Homme)
fougerově dřevitá (např. Kouros)
fougerově sladká - ambrová (např. Brut)

5 - citrusová
(převážně pánská)

citrusově květinová (např. Dior - Eau Sauvage)
citrusově fantazijní (např. Armani pour Homme)
citrusově zelená (např. Guy Laroche - Drakkar)

6 - levandulová
(převážně pánská)

levandulově svěží (např. Yardley, Avon, Shiseido)
levandulově kořeněná (např. Halston 101)

X - mošusové

(Mošusově vonící látky mohou být univerzálně použity ve všech kategoriích).

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře